Program/Events
NOVEMBER 2017
Mån
Tis
Ons
Tor
Fre
Lör
Sön
1
2
3
4
5
6
7
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Följ oss
Program

Foto: Filmoteka Narodowa

Andrzej Munks film Man on the Tracks på Cinemateket i Göteborg


16 maj 18.30
Man on the Tracks
Capitol, Skanstorget 1, Göteborg 

Nu är Cinemateket Stockholms retrospektiva serie med Andrzej Munks filmer slut. Men göteborgarna har chansen att se en av filmerna, Man on the Tracks. I filmen berättas historien om en illa omtyckt och nyligen avstängd järnvägsingenjör som körts ihjäl på spåret. Var det en olycka, ett självmord eller bara rent sabotage? Med den efterföljande utredningen som ramberättelse får vi en större inblick i mannens politiska ställningstaganden. Ett tämningsfullt och politiskt laddat första samarbete mellan Andrzej Munk och författaren Jerzy Stefan StawiÅ„ski. Textad på engelska.

Biljetter


Andrzej Munk (1921-1961) var en del av den ”polska skolan”, en informell grupp regissörer och manusförfattare som var verksamma under mitten av 1950- till en bit in på 60-talet. Karaktäristiskt för rörelsen var att skapa filmer som motsatte sig tidens censur och restriktioner för att, likt de italienska neorealisterna, porträttera landets närhistoria genom individens ögon med fokus på andra världskriget, den tyska ockupationen och Warszawaupproret. Född i Kraków 1921, tillhörande en generation som genomlevt kriget, blev Munk tidigt politiskt aktiv – han var en del av Polska Socialistpartiet och deltog i Warszawaupproret 1944. Under andra världskriget upphörde filmproduktionen i Polen, och efter krigets slut var de fåtal filmer som producerades under strikt kontroll och tvungna att följa rådande propagandistiska uttryck. Den strikta censuren avtog efter de liberala förändringarna som skedde i landet 1956 vid stalinisttidens slut, något nya filmskapare – inte minst Munk – drog nytta av. Munk utbildade sig vid Lódz nationella filmskola där han tog examen 1950. Andra kända alumner var Andrzej Wajda, Krzysztof KieÅ›lowski och Jerzy Skolimowski. Tidigt i karriären gjorde Munk dokumentärer enligt den "socialistiska realismens" principer, men lämnade det bakom sig då han menade att den socialistiska realismen förmedlade en typ av uniformitet och falsk bild av människans identitet. Istället tillämpade han ett rationellt, undersökande och djupt kritiskt tillvägagångssätt i spelfilmer som skildrade den polska folksjälen med humor och ironi. På väg till Lódz filmstudio för att granska scenografin till Passenger dog Munk tragiskt i en bilolycka i Lowicz 1961. Han blev bara 40 år. Filmen färdigställdes av två vänner och kollegor, Witold Lesiewicz och Wiktor Woroszylski, och hade två år efter Munks bortgång premiär i Cannes där den tilldelades FIPRESCI-priset. Sedan 1965 utdelar Lódz nationella filmskola ett debutantpris uppkallat efter Andrzej Munk.

För mer info, klicka här

 

Arr: Filminstitutet/Cinemateket och Polska institutet

« Tillbaka
      
Website Security Test