Program

ROBERT KUSMIROWSKI PÅ BONNIERS KONSTHALL

Mot tiden
12 september - 25 november

Bonniers Konsthall

Torsgatan 19, Stockholm

Mot tiden är en utställning som samlar 20 konstnärer och skönlitterära författare som på olika sätt arbetar med historia, historieberättande och tid. I samtidens konst och litteratur finns en fascination för att återskapa det förflutna. Ett förflutet som omtolkas, återanvänds och får nya betydelser genom kreativa om- och nyskrivningar. Medverkande konstnärer berör frågor om hur vi uppfattar tid, hur vi skapar historia och vilken funktion rekonstruktionen av det förflutna fyller i samtidens kultur. En viktig del av utställningen är den omfattande antologin Anakronismer där utställningens medverkande konstnärer och författare deltar. Boken är ett samarbete mellan Bonniers Konsthall och Albert Bonniers förlag.

Bonniers Konsthall i samarbete med Polska institutet

Medverkande konstnärer berör frågor om hur vi uppfattar tid, hur vi skapar historia och vilken funktion rekonstruktionen av det förflutna fyller i samtidens kultur.

Utställningen samlar även några skönlitterära författare som tillsammans med konstnärerna medverkar i boken Anakronismer som ges ut i samband med utställningen. Boken är ett samarbete mellan Bonniers Konsthall och Albert Bonniers förlag.

Medverkande konstnärer och författare är: Ulla von Brandenburg (Tyskland), Gerard Byrne (Irland), Marcel van Eeden (Nederländerna), Annika von Hausswolff (Sverige), Johannes Heldén (Sverige), Leif Holmstrand (Sverige), Martin Karlsson (Sverige), Fabian Kastner (Sverige), Joachim Koester (Sverige), Robert Kusmirowski (Polen), Lotta Lotass (Sverige), Jan Mancuska (Tjeckien), Melvin Moti (Nederländerna), Gerald Murnane (Australien), Lina Selander (Sverige), Marie Silkeberg (Sverige), Johan Thurfjell (Sverige), Dubravka Ugresic (Kroatien), Per Wizén (Sverige) och Ulrika Minami Wärmling (Sverige).

Curator: Sara Arrhenius

Robert Kusmirowski

Robert Kusmirowski är född 1974 i Lodz (Polen). 1998-2003 studerade han på Konstinstitutionen vid Marie Curie-Sklodowskauniversitetet i Lublin. Sista studieåret var han gäststudent vid universitetet i Rennes i Frankrike. Hans konstnärliga verksamhet innefattar performance, installationer, objekt, foto och teckningar. År 2003 utnämndes Robert Kusmirowski av den internetbaserade konsttidskriften Raster till Polens främsta unga konstnär och 2006 erhöll han veckotidningen Politykas prestigefyllda pris Paszport i kategorin visuell konst. Förutom i Polen har han ställt ut bland annat i Stockholm, Wien, Paris, Leipzig, Hamburg, Miami och New York. Han bor och arbetar i Lublin.

Av kritiker har Robert Kusmirowski kallats ”attrappernas geni”, ”genial imitatör”, ”förfalskare och manipulatör av verkligheten”, ”den nye trollkarlen från Lublin”. Ofta handlar det om att rekonstruera, kopiera och nyskapa gamla föremål, dokument, fotografier etc, gärna i förgängliga material som kartong, frigolit och klister. På sin första stora utställning, på Galeria Biala i Lublin 2002, återskapade Kusmirowski en gammal järnvägsstation, komplett med väntsal och en vagn i skala 1:1. Han förklarar sin passion för exakta kopior med barndomsupplevelserna i det kommunistiska Polen: “Det fanns ingenting att köpa i kiosken och vi hade inga pengar, så man var tvungen att fixa sina egna leksaker. Vi gjorde våra egna flygplan, batteridrivna racerbilar, motorbåtar av frigolit.”

År 2003 gjorde han utställningen Double V i Ujazdowskipalatsets Centrum för nutidskonst i Warszawa. Det var en detaljerad kopia av en konstnärsateljé från kommunisttiden, komplett med gips, damm, dunkelt ljus, halvdruckna kaffekoppar, cigarettpaket osv. Bakom en glasruta i en spegelram syntes en exakt spegelvänd kopia av rummet, så illusoriskt utförd att åskådaren först trodde det var en spegelbild. Curatorn Sebastian Cichocki har beskrivit det som “en märklig plats som Alice kunde ha hittat i Underlandet om Lewis Carrol hade låtit sin bok utspelas i det kommunistiska Polen”.

Även utställningen Prace (Arbeten) i Gorzow Wielkopolski 2006 har med kommunisttiden att göra. Den består av två delar, en nutida och en i sextiotalsstil. Vid öppningen blev vernissagegästerna åskådare till två fiktiva vernissager. På sextiotalsvernissagen rökte man cigaretter, drack vodka och åt kakor, den nutida vernissagen var mera städad. Där uppträdde också konstnären själv utklädd till en målarrobot. På utställningen Palimpsest Muzeum på konstbiennalen i Lodz skapade Kusmirowski av lätta och bräckliga material delar av en förstörd byggnads fasad.

Curatorn Joanna Zielinska har beskrivit hans kopior som ”historiska utopier, album med någon annans minnen och ickeexisterande händelser”. Kusmirowski själv förklarar sin nostalgi för kommunisttiden: “ Min barndom var impregnerad med den här atmosfären. Souvenirer, ting, landskap, biobesök, det lokala kulturhuset, överallt fanns samma längesedan försvunna känsla. [...] De här platserna ropar till mig, det finns mer historia där [...], jag känner energin från de människor som en gång fanns där.”

Ett annat tema är vatten. Installationen Fontänen var en rekonstruktion av pumprummet i en badanläggning från förra sekelskiftet med en “antik” fontän som sprutade vatten mitt i rummet, en “nisch” med vattenkran och en rostig dryckesbägare, och en byst med en minnesplakett över den icke-existerande poeten Ignacy Paczynski. I en vattencistern vid Centrum för nutidskonst i Warszawa gjorde han en brunn i lantlig stil (Yes, I’m Wsior, 2004). På utställningen Hydrograf blandades vatten och döden som motiv. På ett badkar, en brunn och en ångmaskin placerades vackert dekorerade gravskrifter och porträttmedaljonger. I installationen D.O.M. i Berlin och senare i Warszawa byggde Kusmirowski av kartong och frigolit upp en kopia av en kyrkogård.

I katalogen till Hydrograf skriver Joanna Zielinska: “I Kusmirowskis projekt finns en fixering vid döden och en diskret sorg över förgängligheten [...] en vilja att återskapa det som från en rationell utgångspunkt har gått förlorat, det som inte har blivit en del av historien. Tiden och tingens förgänglighet är nyckelord för att kunna förstå denna nostalgiska konst. [...] Åskådaren blandas in i konstnärens privata mytologi, dras in i en resa genom världar som tvångsmässigt har rekonstruerats eller skrivits på nytt.”

Till sin utställning i Leipzig 2003 anlände Kusmirowski från Paris på en cykel från 20-talet, klädd i tidstypiska kläder. På utställningen presenterades en dokumentation av den 120 mil långa cykelturen bestående av specialtillverkade dagstidningar från 1920-talet som skildrade “den modige polackens” prestation, “gamla” sepiafärgade foton från färden, och en kopia av cykeln tillverkad i förgängliga material. Året efter vandrade han från Lodz till Paris med anspelning på en liknande vandring utförd av Brancusi. I projektet The Ornaments of Anatomy (2005-2006) förekommer den mystiske doktor Vernier, forskare i anatomi och författare till gåtfulla böcker. Ibland uppträder Kusmirowski själv som doktor Vernier, på andra utställningar har han byggt upp forskarens bibliotek, mottagning och laboratorium

Kusmirowski kommenterar den mystiska barndomsvärldens roll i hans konst: “Det handlar om att hämta ny, ren energi som har sin källa i den intressantaste perioden i mitt liv [...] Jag hade förmågan att bygga upp allt mer komplicerade världar, att föreställa mig kosmos oändlighet – det var själva tankens stora kraft. Nu vill jag återvända till det, vill känna den kraften. Jag skulle vilja förverkliga mina drömmar från den tiden, som till exempel att gå på sjöbotten i en gammaldags dykardräkt. [...] Det är svårt att återkalla detta tillstånd i minnet. Jag måste utföra något slags fysisk handling för att klara av det. När jag bygger upp olika gamla rum och ägnar mycket tid åt det är det ett sätt för mig att uppleva något som tycktes ha gått förlorat. Att bara tänka på att utföra ett sådant verk hjälper mig inte alls, men när en dröm materialiseras känner jag en stor kraft.”



Mer information om Robert Kusmirowski:
http://www.polishculture-nyc.org/kusmirowski_more.htm
http://www.culture.pl/en/culture/artykuly/wy_wy_kusmirowski_yes_im_wsior_csw


« Tillbaka
      
Website Security Test