Program/Events
AUGUSTI 2017
Mån
Tis
Ons
Tor
Fre
Lör
Sön
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Följ oss
Program

Projekt Karkowski/Xenakis på GAS-Festival 2015

17 oktober 2015 kl 21.00
N3, Nohabgatan 15
G
AS-Göteborg Art Sounds
Trollhättan


På Göteborg Art Sounds Festival den 17 oktober blir det internationell turnépremiär för projektet Karkowski/Xenakis. Samtidigt blir det världspremiär på Zbigniew Karkowskis sista verk, Studio Varèse. Det framförs av Aleksander GabryÅ›, till vilken verket också är tillägnat.

Karkowski/Xenakis är ett projekt av musikagenturen SONORA. Curator är Monika Pasiecznik. Konserten arrangeras med stöd av Polska institutet i Stockholm.


Idén att ordna en dubbelkonsert med musik av Zbigniew Karkowski och Iannis Xenakis föddes i december förra året, efter den polske kompositörens död. Den tycktes självklar och naturlig trots att Karkowskis genre var noisemusik och han sällan uppträdde i andra sammanhang.

Det finns många argument för denna kombination. Zbigniew Karkowski (1958-2013), född i Kraków, var en kompositör av världsformat, uppskattad för sin skapande fantasi och kompromisslöshet. Han hade examen från musikhögskolan i Kraków, vidareutbildade sig i Sverige och Holland och bodde från 90-talet i Japan. Han verkade framför allt på experimentmusikscenen, där han ägnade sig åt improvisation och ljudkonst.

1989 var Karkowski på en stipendievistelse i Les Ateliers UPIC, centrum för utveckling och främjande av det system för datorstött komponerande som Xenakis har skapat och själv använder. Han besökte också några av Xenakis föreläsningar på Université de Paris 1. Han framhöll ofta att denna upplevelse blev avgörande för honom och kallade Xenakis för ”en verklig visionär” och ”en lärare som var olik alla andra”. Många år senare tog han initiativ till ett projekt, genomfört under Xenakis beskydd, där bland andra Otomo Yoshihide, Ryoji Ikeda, Merzbow och Francisco Lopéz gjorde egna remixer av Xenakis elektroakustiska epos Persepolis från 1971. Projektet resulterade i en dubbel-CD, utgiven 2002, med Xenakis originalkomposition och nio olika egna tolkningar, däribland Karkowskis Doing by Not Doing.

Båda kompositörerna hade en liknande attityd till ljud. Karkowski använde gärna slumpeffekter, vilket var typiskt även för Xenakis, och i sin elektroniska musik åstadkom han ljud som kunde ligga nära vissa Xenakiskompositioner.

Även James Harley, tidigare elev till Xenakis och författare till boken Xenakis: His Life in Music, anser att Karkowski är en av den grekiske kompositörens arvtagare.

Projektet består av två konserter vars program kretsar kring varsitt tema. Det första är Xenakis inflytande på Karkowskis skapande. Det andra är Karkowskis instrumentalmusik - betydligt mindre känd än hans rent elektroniska musik.

Program:
Iannis Xenakis – Psappha för soloslagverk (1975) 13’
Zbigniew Karkowski – Form&Disposition för slagverk och elektronik (2008) 30’
Daniel Buess – slagverk

***
Iannis Xenakis – Theraps för solokontrabas (1976) 11’
Zbigniew Karkowski – Studio Varèse för kontrabas och elektronik (2013) 35’
Aleksander GabryÅ› – kontrabas

Under sina senare år återkom Karkowski allt oftare till instrumentalmusiken. Han samarbetade med musiker som Daniel Buess (slagverk), Anton Lukoszevieze (cello), Aleksander GabryÅ› (kontrabas) och Kasper Teodor Toeplitz (bas), och komponerade musik för soloinstrument och elektronik för speciellt för dem. Han arbetade också med ensembler för nutida musik: Ensemble Phoenix från Basel, Zeitkratzer från Berlin och Apartment House från London.

Detta projekt är ett försök att betrakta Karkowskis musik med ett vidare perspektiv på dess estetiska kontext. Målet är också att undersöka hur de många årens erfarenhet av elektronisk musik påverkade Karkowskis syn på akustiska instrument.

Mer om festivalen

Foto: Karkowski av Atsuko Nojiri, Xenakis 1, ur familjesamlingen © Xenakis Society. Grafisk utformning: Marta Dybula

« Tillbaka
      
Website Security Test