Program/Events
JUNI 2020
Mån
Tis
Ons
Tor
Fre
Lör
Sön
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Följ oss
Program

Retrospektiv över Wojciech Jerzy Has filmer

Cinemateket Göteborg
18 februari – 2 mars

De surrealistiskt vindlande Saragossamanuskripten (1965) och Sanatorium Timglaset (1973) är inte de enda filmer Wojciech Jerzy Has regisserade. Men de räcker för att göra vilken annan filmare som helst grön av avund.

Has inledde sin karriär med realistiska psykologiska samtidsdramer, men det var med Saragossamanuskripten han gjorde sitt verkliga inträde i filmhistorien. Has hade tidigt fastnat för surrealismen; han läste André Breton och Louis Aragon och influerades av Salvador Dalí och Max Ernst. Han ville göra konst för konstens skull, hellre än att regissera uppbyggliga samhällskommentarer, vilket var praxis i det kommunistiska Polen. Han hade också näsa för originell litteratur. Saragossamanuskripten bygger på en intrikat polsk upplysningsroman från 1815, Sanatorium Timglaset på texter av ”Polens Kafka”, den judiske 30-talsförfattaren Bruno Schultz.

Det är naturligt att tolka Wojciech Has porträtt av det förfallna sanatoriet Timglaset som en allegori över hemlandet – och han förbjöds också att skicka den utomlands. En utsmugglad kopia vann jurypriset i Cannes (där Ingrid Bergman var juryns ordförande), men konsekvensen blev även att han inte fick regissera film igen förrän tio år senare. I stället började Has arbeta vid den ansedda filmskolan i Lódz, där han på 90-talet också var rektor –och hans regissörsgärning glömdes mer eller mindre bort. Det krävdes ett restaurerings- och PR- arbete av beundrare som Martin Scorsese, Francis Ford Coppola och The Grateful Deads frontfigur Jerry Garcia för att Has filmer åter skulle uppmärksammas internationellt. När Wojciech Has avled 2000 hade hans plats i filmhistorien återupprättats.
www.sfi.se/sv/Cinemateket/Stad/Goteborg/Aktuella-serier/?title=Wojciech+Has


18 februari kl 18.30
Bio Capitol Göteborg
SARAGOSSAMANUSKRIPTEN (Rękopis znaleziony w Saragossie)


Svekfulla kabbalister, muslimska sirener, inkvisitorer, zigenare och enögda galningar slåss om vallonsk soldats själ i 1600-talets Spanien. En fascinerande pikaresk med stundtals femdubbla berättelseskikt, tjusigt svartvitt Cinemascope-foto och musik som tycks komma från tre olika filmer! Luis Buñuels favoritfilm.

23 februari kl 14.00
Bio Capitol Göteborg
SANATORIUM TIMGLASET (Sanatorium pod KlepsydrÄ…)

En man anländer till sanatoriet Timglaset för att besöka sin döende far. Det visar sig vara en förfallen institution där tiden är satt ur spel och underliga händelser följer på varandra, med drömmars (brist på) logik. Fantastiskt foto och vansinnig scenografi i denna felande länk mellan Alejandro Jodorowsky och Terry Gilliam.

2 mars kl 14.00
Bio Capitol Göteborg
HOW TO BE LOVED (Jak być kochaną)

Under en flygresa på väg till Paris blickar en kvinnlig skådespelare tillbaka på åren under Tysklands ockupation av Polen. Has realistiska drama om kärlek, svek och ärren från kriget tävlade i Cannes och var hans sista ”normala” film (innan Saragossamanuskripten).

RETROSPEKTIV ÖVER WOJCIECH JERZY HAS FILMER
Cinemateket Göteborg
18 februari – 2 mars

« Tillbaka
      
Website Security Test